Kamper politieke partijen zijn voorstander van meer en beter openbaar vervoer. Dat blijkt uit een door Stichting Stadsbuurtbus Kampen uitgevoerde enquête, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De partijen vinden bijvoorbeeld openbaar vervoer om het nieuw te bouwen dorp Reeve te ontsluiten belangrijk. Of een eigen in- en uitgang voor de grote bussen op station Kampen, want op die plek wil de gemeente een nieuw busstation bouwen. Binnenkort worden de resultaten van de enquête (pdf, 396 kB) overgedragen aan de informateur die een nieuw college samenstelt.
9 van de 10 partijen reageerden
Alle 10 de politieke partijen die meedoen aan de komende gemeenteraadsverkiezingen kregen 9 verschillende stellingen voorgeschoteld. Van de 10 partijen reageerden er 9 op de stellingen.
Alleen Kampen Sociaal verleende, ondanks diverse oproepen, geen medewerking aan onze enquête. Stadsbuurtbus Kampen is verheugd, zo laat voorzitter Roy Dekker blijken. ‘90% van de Kamper politieke partijen heeft onze enquête ingevuld. Dit onderstreept hoe belangrijk zij openbaar vervoer vinden voor Kampen.’ Stadsbuurtbus Kampen vindt dat de resultaten van de enquête betrokken moeten worden bij het nieuwe collegeprogramma. ‘Het is belangrijk dat deze heldere conclusies ook worden omgezet in gemeentelijk beleid’ zegt Dekker.
Toegankelijkheid en vervoer op zondag
Alle partijen die de enquête invulden, vinden dat de bushaltes binnen de gemeente Kampen toegankelijk moeten zijn. Mensen die gebruikmaken van een rolstoel, kinderwagen of rollator moeten ook met het openbaar vervoer kunnen reizen. Op dit moment is zo’n 40% van alle bushaltes hiervoor geschikt. De partijen vinden dat de gemeente werk moet maken om alle Kamper bushaltes toegankelijk te maken. Daarnaast willen de partijen ook dat er openbaar vervoer op zondag moet komen. Dit kan een normale dienstregeling zijn, maar ook een belbus behoort tot de mogelijkheden. Alleen de SGP is op principiële gronden tegen openbaar vervoer op zondag.
Een veilig en nieuw busstation bij station Kampen
De meeste partijen zijn van mening dat een nieuw busstation bij station Kampen ook vraagt om aangepaste infrastructuur. Al enige jaren leeft de wens om het in- en uitgaande busverkeer bij het station meer te scheiden van het overige verkeer. Dat kan door een aparte opstelstrook te maken op het kruispunt bij de stadsbrug. Op die manier kunnen de bussen vlotter en veiliger doorrijden.
Busverbindingen naar Haatland, Reeve en ’s Heerenbroek
Alle partijen vinden dat er werk gemaakt moet worden van busverbindingen naar het industrieterrein Haatland, het nieuwe dorp Reeve en ’s Heerenbroek. In 2012 is er een kortstondige proef geweest met een spitsbus naar Haatland. Die is door bezuinigingen bij de provincie Overijssel na een jaar gestopt. ‘Je zag dat in die korte periode al 50 mensen per dag gebruikmaakten van de bus’ weet voorzitter Dekker. De partijen vinden ook dat het nieuwe dorp Reeve direct een busverbinding naar Kampen dient te krijgen. ‘Reeve ligt relatief ver van Kampen af. Het is dan ook belangrijk dat de gemeente samen met de provincie in gesprek gaat om deze busverbinding te realiseren’ sluit Dekker af.
Over de Stadsbuurtbus Kampen
Stichting Stadsbuurtbus Kampen werd begin 2022 opgericht. De buurtbus rijdt 6 dagen per week, 2x per uur. Op werkdagen rijden we van 6:15 tot 19:15 uur en op zaterdagen van 9:45 tot 17:45 uur. De rit start vanaf station Kampen Zuid en rijdt via Het Onderdijks, Bovenbroek, Zuid, Isala Polikliniek, Flevowijk en De Maten weer terug naar station Kampen Zuid. Men kan ook overstappen op stadsbuslijn 11 bij de halte polikliniek.